27.6.08

Air Berlin i la discriminació del seus clients

foto
27.06.2008
Air Berlin i la discriminació del seus clients

(Publicat al diari Crònica)

En el marc europeu, la llengua catalana ocupa lloc novè d’entre les 25 llengües oficials de la Unió Europea. El seu ús és important a Internet, i també en l’àmbit dels webs de les companyies aèries. Així doncs, tenen el web en català companyies com Click Air (web en 5 llengües), Ryanair (web en 23 llengües), Easyjet (web en 18 llengües) i Spanair (web en 6 llengües). També opera a Alemanya i a Catalunya, Illes Balears i País Valencià, però sense vols directes, American Airlines, que també té la web en català. Podríem citar més companyies que inclouen el català a la pàgina web i que tenen altres destins que no són Alemanya, com ara Vueling (web en 9 llengües, entre les quals català, basc i gallec), Air Europa o Bmibaby.

Air Berlin en canvi té el lloc web en 13 idiomes, quatre dels quals amb igual o inferior nombre de parlants que el català (danès, finès, suec i txec), però en canvi obvia el català. A més, cal tenir en compte que Air Berlin té 3 hubs, dos a Alemanya i un a l’aeroport de Son Sant Joan de Palma (Mallorca), que serveix per enllaçar vols procedents d’Alemanya i l’Estat espanyol. Per tant, és evident que el català hauria de ser una de les llengües importants de la companyia, ja que opera a Alacant, Barcelona, Eivissa, Maó, Palma i València. Air Berlin és la primera companyia de l’aeroport de Palma en número de vols (supera Iberia).

No entenem pas la reacció d’Air Berlin després que el Govern Balear fes la petició a la companyia que introduís la llengua catalana en el seu web. La petició era absolutament lògica, en la línia que els consumidors catalans siguin tractats en peu d’igualtat amb la resta de consumidors europeus. La resposta d’Air Berlín no tan sols és una negativa, si no també una immersió en temes polítics que teòricament no són de la seva competencia. Air Berlin, amb les seves actuacions, considera que els seus clients o possibles clients són desiguals, que no tenen ni el mateixos drets, ni se’ls ha de respectar de la mateixa manera, que hi ha clients “superiors” i altres “inferiors”. Air Berlin adopta postures ideològiques extremistes que poden ser fruit d’uns prejudicis de la delegació espanyola de la companyia, que a Alemanya poden trobar el seu caldo de cultiu, perquè encara que actualment Alemanya és democràtica, actuacions com les del directrius d’Air Berlín demostren que encara resten vestigis del passat negre de la intolerància.

La societat catalana ha reaccionat, i d’aquí la polèmica generada a casa nostra. Calia reaccionar, per fer-nos respectar per tal de construir l’Europa de la tolerància, del respecte i de la llibertat. Per tot això, des de la Plataforma per la Llengua hem començat una campanya alguns dels paràmetres de la qual trobareu al web www.plataforma-llengua.cat/airberlin.


Martí Gasull, vocal de la Plataforma per la Llengua